Gepost door: Michaël Laurent | 27 april 2010

Botox voor tenniselleboog?

Espandar R et al. Use of anatomic measurement to guide injection of botulinum toxin for the management of chronic lateral epicondylitis: a randomized controlled trial. CMAJ. Online gepubliceerd 26 april 2010.

In deze studie randomizeerden onderzoekers van de universiteit van Teheran 48 patiënten met chronische refractaire epicondyllitis lateralis tussen injecties met botulinum toxine of placebo. De lokalisatie van de inspuiting werd anatomisch nauwkeurig bepaald.

Er was een significante verbetering van de pijn in rust van net iets meer dan 1 punt op een visueel analoge pijnschaal (klinisch ook net relevant). Het te verwachten neveneffect bij op één na alle patiënten was een tijdelijk extensordeficit van de derde en vierde vinger, dat na 4 maanden opnieuw verdwenen was.

De methode lijkt dus beloftevol voor ernstige refractaire pijnlijke tenniselleboog, maar niet voor patiënten die beroepsmatig afhangen van hun manuele vaardigheid.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

Responses

  1. Hallo,
    ik heb al een half jaar last van een tennisarm, na medicijnen heeft men nu 4 botox-spuitjes in mijn arm gezet, met als gevolg dat mijn middelvinger en ringvinger er slap bijhangen, maar de pijn in mijn arm is niet over. Maar nu is er nog iets bijgekomen: mijn hand is heel erg opgezwollen en pijnlijk en voelt koud aan. Heb op internet opgezocht en ik ben bang dat het posttraumatische dystrofie is. Heb daarom binnenkort een afspraak bij mijn huisarts. Zou dit een reaktie kunnen zijn op die spuitjes?
    gr. Lisanne


Geef een reactie

Categorieën

