Gepost door: Michaël Laurent | 5 september 2010

Hypogonadisme veroorzaakt door opioïden

Reddy RG et al. Opioid induced hypogonadism. BMJ. 2010; 341:c4462.

Chronisch gebruik van opioïden kan hypogonadotroof hypogonadisme induceren, hoewel dit weinig bekend is.

Casussen

In de BMJ worden 2 casussen voorgesteld die dit illustreren. Een eerste man presenteerde met flushing en zweten. Hij werd behandeld met morfine voor chronische rugpijn. Er werden lage spiegels van LH, FSH en testosteron vastgesteld en zijn klachten verdwenen na substitutie van testosteron. Een tweede vrouw kreeg eveneens morfine voor musculoskeletale pijn en ontwikkelde sindsdien amenoree. Ook bij haar waren LH en oestradiol verlaagd.

Achtergrond

Opioïden remmen vooral de hypothalamische secretie van gonadotrofine-releasing hormonen, naast een direct effect op de hypofyse en gonaden. In sommige gevallen kunnen opioïden een hyperprolactinemie veroorzaken.

Het is al bekend sinds de jaren 1970 dat heroïne- en methadonverslaafden lagere testosteronspiegels hebben. Observationele studies tonen dat erectiele dysfunctie en amenorree frequent voorkomen na starten van opioïden. Het probleem komt vaker voor bij gebruik van hogere doses, en mogelijk meer bij mannen en bij intrathecale toediening van opioïden.

Het monitoren van symptomen die kunnen wijzen op hypogonadisme zou kunnen overwogen worden maar de klachten zijn vaak aspecifiek, en routine biochemische screening is op dit punt nog af te raden. De auteurs suggereren dat depressieve patiënten die opioïden nemen gescreened zouden kunnen worden op hypogonadisme, maar waarschijnlijk betreft het toch maar een kleine subpopulatie van de depressieve patiënten bij wie opioïd-geïnduceerd hypogonadisme een rol zou kunnen spelen. Ook moeten de potentiële schadelijke effecten van hormonale substitutie vooraf overwogen worden (cf. de controverse rond postmenopauzale estrogeensubstitutie of de neveneffecten van testosteronsubstitutie bij oudere mannen).

Er zijn geen grote gerandomizeerde studies over de behandeling van opioïd-geïnduceerd hypogonadisme, maar het lijkt logisch om de laagst mogelijke dosis opioïden te gebruiken en indien de patiënt hinderlijke symptomen ondervindt ook verwijzing naar een specialist voor substitutietherapie te overwegen. Of sommige partiële opioïde-agonisten minder hypogonadisme veroorzaken moet verder onderzocht worden.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

Advertenties

Responses

  1. […] Hypogonadisme veroorzaakt door opioïden (5 september 2010) […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: