Gepost door: Michaël Laurent | 24 februari 2011

Penicilline-allergie overgediagnosticeerd bij kinderen

Caubet JC et al. The role of penicillin in benign skin rashes in childhood: a prospective study based on drug rechallenge. J Allergy Clin Immunol. 2011 Jan;127(1):218-22.

In deze prospectieve studie werden bij 88 kinderen met vermeende allergische huidreacties op penicillines (urticarieel of maculopapulair) allergietesten uitgevoerd twee maanden na hun initiële presentatie.

Na een nieuwe inname van het penicilline antibioticum in kwestie ontwikkelde 6 kinderen (6.9%) opnieuw uitslag, steeds minder erg dan voordien. Daarvan hadden er 4 een positieve intradermo-test en 2 een negatieve.

In totaal waren er 11 kinderen met positieve intradermo-testen, geen met positieve lapjestesten, en 2 met positieve bloedtesten. Bij twee derde van de kinderen waren er positieve virale serologieën of keelwissers.

BESLUIT:

Huiduitslag bij kinderen die ontstaat na inname van penicilline-antibiotica is zelden allergisch, meestal gaat het om een viraal exantheem (waarvoor dan ook geen antibiotica nodig waren!). Bij vermeende penicilline-allergie dient een orale blootstellingstest te gebeuren; lapjestesten en bloedtesten zijn niet contributief, intradermotesten kunnen overwogen worden indien de patiënt een nieuwe orale inname weigert, maar de sensitiviteit en specificiteit zijn eigenlijk té laag.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: