Gepost door: Michaël Laurent | 3 augustus 2011

Linezolide interageert met serotoninerge middelen

De Amerikaanse geneesmiddelenwaakhond FDA heeft verschillende gevallen ontvangen van patiënten die een serotoninerg syndroom ontwikkelden na interactie tussen linezolid (Zyvoxid®) en serotoninerge psychofarmaca, soms met dodelijke afloop.

Linezolide wordt o.a. gebruikt voor MRSA-infecties waarbij er een resistentie of contraindicatie is voor vancomycine, en voor glycoproteïne-resistentie enterokokken. Het middel werkt echter ook als een monoamineoxidase A (MAO)-inhibitor. Dit enzyme is verantwoordelijk voor de afbraak van serotonine. Hierdoor kan een serotoninerg syndroom ontstaan, met symptomen zoals confusie, agitatie, spierexcitatie, zweten en koorts.

De meeste psychofarmaca (waaronder SSRI’s, SNRI’s, TCA, MAOI, mirtazapine, bupropion, trazodone, maprotiline etc., zie tabel) hebben serotoninerge effecten. De FDA adviseert om, wanneer mogelijk, deze middelen te stoppen 2 weken voor het starten van linezolide. Voor fluoxetine (Prozac® en generieken) is dat zelfs 5 weken, gezien het lange halfleven. De psychofarmaca kunnen dan hervat worden 24 uur na de laatste dosis linezolide.

De FDA waarschuwt dat methyleenblauw, dat meestal gebruikt wordt voor diagnostische doeleinden i.v.m. het lymfesysteem, ook een MAO-inhibitor is en dezelfde interacties kan veroorzaken.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers op de volgende wijze: